News

13.06.2017

Successful debut at Queen Elisabeth Competition

Brussels Philharmonic & Stéphane Denève at historical first edition for cello with Schumann, Dvořák and Shostakovich.


Brussels Philharmonic and Principal Conductor Stéphane Denève made a successful debut at the Queen Elisabeth Competition. During the historical first edition for cello the orchestra accompanied the 12 finalists in the concertos of Schumann, Dvořák and Shostakovich, as well as the imposed work Sublimation of Toshio Hosokawa. The orchestra was warmly welcomed by the press and the public, with special mention for French hornist Hans van der Zanden. 

Stéphane Denève, Principal Conductor Brussels Philharmonic: 
"It has been a profound joy to make music with the 12 finalists and a great honour to participate to the historical first cello edition of the Queen Elisabeth Competition! Together with my beloved Brussels Philharmonic we have had the opportunity to work closely with these talented young artists, who I hold dear to my heart and wish a most inspiring and successful musical journey."

Arie Van Lysebeth, jury chairman Queen Elisabeth Competition:
"With full dedication and boundless commitment the musicians of this orchestra have given shape to the cues and impulses of their virtuoso conductor. It was the result of immense preparatory work. In a fine symbiosis the orchestra and their conductor demonstrated their exceptional flexibility by flawlessly adapting to the artistic personality of each individual candidate. A display of solid craftmanship by Maestro Stéphane Denève and the Brussels Philharmonic."

The press praises the attentive and powerful performance of the musicians of Brussels Philharmonic who gave their best for 6 nights in a row: 

  • Brussels Philharmonic qui allie à merveille puissance et force dans l'accompagnement […] la longue introduction que le Brussels Philharmonic déploie avec grandeur – Le Soir

  • Une exécution sentie, brillante et variée qui bénéficie, il est vrai, généreusement de l'accompagnement de haut vol de Denève et de son Brussels Philharmonic – Le Soir

  • L'orchestre - que son chef, le Français Stéphane Denève, fait briller de tous ses feux […] en totale osmose avec l'orchestre et le chef […] Enfin, on soulignera qu'à l'occasion de cette finale, le Brussels Philharmonie et son chef Stéphane Denève, réussirent leur entrée non seulement dans les annales du Concours mais dans le coeur du public dont une large partie faisait enfin sa connaissance – La Libre

  • Le Brussels Philharmonic et Stéphane Denève n’ont pas démérité tout au long de la semaine – La Libre

  • Un partenaire attentif et enthousiaste – Crescendo Magazine

  • L'orchestre a montré qu'il était digne de sa réputation et combien les musiciens et leur chef étaient attentifs à chacun des violoncellistes – Crescendo Magazine

  • Accompagné par le Brussels Philharmonic placé sous la baguette magistrale du français Stéphane Denève – La Dernière Heure

  • Excellente prestation du Brussels Philharmonic – Le Vif

The numerous musical dialogues between the cellists and the orchestra's soloists stand out:

  • Merveilleux moments de dialogue avec les solistes de l’orchestre – La Libre

  • Un moment d'intimité ent re le violoncelle et les solistes de l'orchestre digne de la plus pure musique de chambre – Le Soir

  • L'orchestre a montré qu'il était digne de sa réputation et combien les musiciens et leur chef étaient attentifs à chacun des violoncellistes – Crescendo Magazine

  • Een wonderlijke dialoog met het orkest – De Standaard

More particular concertmaster Otto Derolez and solo French hornist Hans van der Zanden are being applauded:

  • Les échanges entre violoncelle et solistes de l'orchestre - en particulier le premier violon - est un bien joli moment –  Crescendo Magazine benedice

  • Un merveilleux dialogue avec le konzertmeister – Crescendo Magazine

  • Wie er im Finale mit dem Konzertmeister des Brussels Philharmonic dialogisierte, das war ganz große Kunst – BRF

  • Et bravo au cor solo pour ses impeccables interventions – Crescendo Magazine

  • Une mention toute spéciale au corniste qui tenait une belle partie de soliste tant dans le concerto de Chostakovitch que dans celui de Dvorak – Crescendo Magazine

  • Au concours de violoncelle, le héros secret se trouve au fond de l’orchestre : c’est le cor solo, amené à se produire plusieurs fois à découvert tant dans le concerto de Dvorak que, surtout, dans celui de Chostakovitch. Au Brussels Philharmonic, c’est Hans van der Zanden qui remplit cette tâche avec un calme olympien – Le Soir

The 4 CD-box with the Cello Concerto of Shostakovich with first laureate Victor Julien-laferrière and the Cello Concerto of Dvořák with runner-up Yuya Okamoto, recorded live during the finale of the Queen Elisabeth Competition 2017 with Brussels Philharmonic and Principal Conductor Stéphane Denève is available on the website of the competition: 

order here

Rewatch the Queen Elisabeth Competition via canvas.be or RTBF auvio.