Nieuws

05.10.2016

Came in like a lamb and went out like a lion

Stéphane Denève en Brussels Philharmonic veroveren de UK: publiek en pers zijn laaiend enthousiast.


De combinatie Brussels Philharmonic-Stéphane Denève-Guillaume Connesson heeft voor vuurwerk gezorgd in het Verenigd Koninkrijk. Met twee 21ste-eeuwse werken van Guillaume Connesson op het programma trokken Denève en zijn orkest langs vier grote steden. En de gedurfde programmatie (de twee werken van Connesson geflankeerd door klassiekers van Beethoven en Respighi) sloegen meer dan aan: zowel publiek als pers waren laaiend enthousiast.

Brussels Philharmonic came in like a lamb and went out like a lion” kopte de Nottingham Post. Ook de Britse pers is de bijzondere band die er intussen bestaat tussen dirigent en orkest niet ontgaan: in het “high-energy” programma was “clear empathy between the Brussels Philharmonic and their conductor” (Nottingham Post) en “his energising presence and the polished sound he drew from his players was a winning formula” (Classical Source). “What a class act is the Brussels Phil” stelt de Herald Scotland die de kwaliteit en bezieling van het orkest roemt.

In vuur en Flammenschrift

Naast het ‘grote’ symfonische repertoire, programmeert Denève in elk concert een 21ste-eeuws werk.  Voor de UK-tour werd gekozen voor twee werken van Guillaume Connesson, eerder opgenomen met Brussels Philharmonic en uitgebracht bij Deutsche Grammophon op de cd ‘Pour sortir au jour’ (en intussen bekroond door Diapason en CHOC Classica). De Britse première van Flammenschrift (2012) en E chiaro nella vale il fiume appare (2015) overtuigde meteen: “Usually audiences are nervous about new works, but many in the RCH on Wednesday will want to explore further the music of French composer Guillaume Connesson”(Nottingham Post). De Scotland Herald noemt de muziek van “top-drawer quality”: " Denève also has fire in his belly, and it ignited in the Brussels Phil’s electrifying performance of Guillaume Connesson’s Flammenschrift, a pent-up, pile-driving Beethoven tribute whose rhythmic impact and velocity had the crowd roaring."

Gunther Broucke, intendant: “Een zaal uit zijn dak zien gaan blijft iets doen met een mens...! Deze tour was een belangrijke stap voor onze toekomst, en bewijst eens te meer dat het unieke profiel van Brussels Philharmonic internationaal weet te scoren. Naast onze terugkeer naar de bestaande en vertrouwde podia kijken we bijzonder uit naar het veroveren van nieuwe bestemmingen (Polen, Baltische staten) en twee intercontinentale tournees (Japan in 2017, USA in 2019).”

Lees de reviews

Nottingham Post Classical Source Herald Scotland 

  • what a class act is the Brussels Phil […] top-drawer quality […] electrifying performance of Guillaume Connesson’s Flammenschrift […] astounding performance (Herald Scotland)
  • Brussels Philharmonic came in like a lamb and went out like a lion […] usually audiences are nervous about new works, but many in the RCH on Wednesday will want to explore further the music of French composer Guillaume Connesson (Nottingham Post)
  • winning formula (Classical Source)
  • brilliant stroke of aural imagination (Music & Vision)
  • a powerful performance (Darren Henley, CEO Arts Council England)

De tournees achter de schermen? Volg het orkest op Instagram (@brusselsphilharmonic)!