Nieuws

26.03.2018

Julien Libeer

“Geen ingestudeerde maniertjes, maar een interpretatie zo fris als de dageraad. Een muziekdoosje dat opengaat." Klara


Julien Libeers vroegste muzikale herinnering is waarschijnlijk de beroemde documentaire over de studio-opname van West Side Story door Leonard Bernstein. Op zesjarige leeftijd zat hij voor het eerst achter een piano, en het instrument werd al snel een loyale ‘compagnon de route’. 

Intussen staat Julien Libeer al enkele jaren zeer stevig op eigen benen. Alles wat hij doet lijkt te lukken: zijn cd’s worden stuk voor stuk de hemel in geprezen, hij heeft een internationale carrière om u tegen te zeggen, en gaf gezicht en inhoud aan het boeiende Studio Flagey Klassiek: een praatprogramma rond klassieke muziek op Canvas. 

Rode draad doorheen alles is vakmanschap. “Er wordt vaak heel lyrisch en zelfs hoogdravend gedaan over 'artiesten'. Men veronderstelt dan dat kunstenaars onveranderd heel diepzinnige filosofen zijn, en scherpe denkbeelden hebben. Dat is een foute veronderstelling. Voor mij is een muzikant in de allereerste plaats een ambachtsman. Zeker de uitvoerende muzikanten. Onze kunst bestaat er vooreerst in om ons instrument te beheersen, en wel op zo'n manier dat we muziek die door een componist geschreven is, optimaal kunnen brengen. Ik pleit hier dus voor nederigheid. Je moet nederig zijn, want dat is de basishouding tegenover een partituur. Je moet je zeer goed bewust zijn van het feit dat jij niet de held van het verhaal bent. Maar de componist, degene die erin geslaagd is om van een wit blad papier te vertrekken, en daar uiteindelijk iets heel moois mee heeft gedaan." (BRUZZ).

“Il sent avec une justesse étonnante la diction, le ton si particulier de ces joyaux merveilleusement ouvragés. ... Un pianiste au jeu finement sensible, d'une précision singulière et animé d'un sens du récit jamais pris en défaut." Diapason