Nieuws

08.02.2018

Lars Vogt & Boris Giltburg

Brussels Philharmonic en muziekdirecteur Stéphane Denève slaan de handen ineen met wereldsterren Lars Vogt en Boris Giltburg tijdens de Flagey Piano Days 2018.


Tijdens de jaarlijkse Flagey Piano Days staat de piano een week lang centraal. Naar goede gewoonte is Brussels Philharmonic van de partij, dit jaar samen met muziekdirecteur Stéphane Denève op 22 en 24 februari. Op het programma twee meesterwerken en twee topsolisten: Lars Vogt speelt het Grieg Pianoconcerto en Boris Giltburg brengt het Derde Pianoconcerto van Prokofiev.

Lars Vogt

“The affection shone through his playing and the audience held its breath.”

De Duitse pianist Lars Vogt gaf zijn carrière een heuse kickstart toen hij in 1990, op 20-jarige leeftijd, finalist werd in de prestigieuze Leeds International Piano Competition.

Zijn repertoire strekt zich intussen uit van de klassiekers als Mozart of Beethoven over de romantiek van Rachmaninov en Grieg, met uitstappen naar hedendaagse componisten. En zijn fysieke territorium omvat zowat de hele wereld…

Dat indrukwekkende internationale parcours combineert hij met een diepe overtuiging en passie om ‘muziek maken’ en klassieke muziek als een essentieel onderdeel in het dagelijkse leven te krijgen. Hij geeft zelf al jaren les, en startte initiatieven om kinderen van dichtbij in contact te brengen met topmusici.

Verder vindt hij dat applaudisseren tussen delen moet kunnen, is de sfeer tijdens een concert belangrijker dan wat dan ook, is hij een fervente voetbalfan en heeft hij een hekel aan musicals – maar een zwak voor ABBA.

www.larsvogt.com

Programma:

Guillaume Connesson Céléphaïs (2017)

Sergei Rachmaninov Symphonic Dances

Edvard Grieg Pianoconcerto in a, op. 16

info & tickets

Boris Giltburg

“You get the sense he could excel at anything he turned his hand to.”  (The Telegraph)

Boris Giltburg is één van die zeldzame mensen die een natuurlijk talent koppelen aan een innemende persoonlijkheid, en bescheidenheid aan passie en virtuositeit. Hij vult de kamer bij het binnenkomen – en dan moet de eerste noot nog gespeeld worden.

Dat talent reikt trouwens verder dan piano spelen alleen: Giltburg is erudiet, spreekt vlot vijf talen, schrijft als ontspanning computerprogramma’s en is een niet onbegenadigd fotograaf. Hij is een vurig verdediger van klassieke muziek, en schrijft luistergidsen waarin hij zijn favorieten werken ontleedt. Zijn doel? Zijn liefde voor klassieke muziek aan zoveel mogelijk mensen doorgeven.

Die liefde werd met de paplepel ingegeven. Geboren in 1984, in een familie van pianisten, was Boris er als vijfjarige van overtuigd dat de piano in huis voor hem bestemd was – ook al dacht zijn moeder (die pianolerares was) daar aanvankelijk anders over. Gelukkig was Boris koppig genoeg om vol te houden, en de rest is geschiedenis.

“Ik denk nog steeds elke dag dat er geen beter beroep bestaat! Het is eindeloos interessant en afwisselend, want je werkt met de beste muzikale composities die je geest ook nog verrijken en je intellect ontwikkelen. Het geeft me de kans om de wereld te zien, nieuwe mensen te ontmoeten en kennis te maken met nieuwe culturen, en het biedt me de mogelijkheid om voor een live publiek te spelen. Het kan ook lastig, frustrerend en heel competitief zijn, maar voor mij wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen.”

www.borisgiltburg.com

borisgiltburg.wordpress.com

Programma:

Guillaume Connesson Kadath & Le soleil couchant (2017)

Igor Stravinsky L’Oiseau de feu (suite) (versie 1919)

Sergei Prokofiev Pianoconcerto nr. 3 in C, op. 26

info & tickets