Poëzie en muziek zijn twee kunstvormen die de tijd – onvatbaar en abstract – toch proberen vast te grijpen in woorden en klanken.

Soms verandert een kunstwerk de loop van de tijd. Debussy liet met Prélude à l'après-midi d'un faune een nieuwe tijd aanbreken in de muziek. Hij creëerde, geïnspireerd door het gedicht van Stéphane Mallarmé, een mysterieuze, dromerige, erotische wereld die niemand onberoerd laat

De tijd beïnvloeden en overstijgen, tijdloos worden – Alexander Scriabins ambities waren verre van bescheiden. Hij componeerde Poème de l’extase voor een zeer groot orkest, en genoot van de muzikale overdaad.


Tijd had Rachmaninov nog met hopen, toen hij als pas afgestuurde zijn eerste werk voor orkest schreef. Voor Utyos (De Rots) vond hij inspiratie in een gedicht van Tsjechov, over twee geliefden die toch weer uit elkaar gaan. De Franse dichter Jean Tardieu vormde de basis voor een liedcyclus van Henri Dutilleux: Le temps l’horloge vat het wegglijden van de tijd in woord en muziek.

Soms verandert een kunstwerk de loop van de tijd. Debussy liet met Prélude à l'après-midi d'un faune een nieuwe tijd aanbreken in de muziek. Hij creëerde, geïnspireerd door het gedicht van Stéphane Mallarmé, een mysterieuze, dromerige, erotische wereld die niemand onberoerd laat.

De tijd beïnvloeden en overstijgen, tijdloos worden – Alexander Scriabins ambities waren verre van bescheiden. Hij componeerde Poème de l’extase voor een zeer groot orkest, en genoot van de muzikale overdaad. Scriabin had ook geen poëzie nodig als inspiratie, hij schreef zijn eigen gedicht om het werk te begeleiden. Toch weet het werk die tijdloosheid op te roepen waar Scriabin van droomde, en barst het van de energie en extase.

met de steun van de Belgische taxshelter via BNP Paribas

Programma

Sergei Rachmaninov • Utyos (The Rock), op. 7
Henri Dutilleux • Le temps l'horloge (2007)
Claude Debussy • Prélude à l'après-midi d'un faune
Alexander Scriabin • Symphonie no. 4, Poème de l'extase, op. 54

praktisch

koop tickets

lees ook