- Stéphane Denève dirigent
- Camille Thomas, cello solist
- Brussels Philharmonic
Wat zouden we zijn zonder helden? Na zijn terechtstelling 450 jaar geleden, symboliseerde graaf Egmont gematigdheid en tolerantie in woelige en polariserende tijden – idealen waarin Beethoven zich helemaal kon vinden. Componist en pianist Fazil Say zei ooit: ‘Ik zal Beethoven pas spelen al ...
[lees meer]
Wat zouden we zijn zonder helden? Na zijn terechtstelling 450 jaar geleden, symboliseerde graaf Egmont gematigdheid en tolerantie in woelige en polariserende tijden – idealen waarin Beethoven zich helemaal kon vinden.
Componist en pianist Fazil Say zei ooit: ‘Ik zal Beethoven pas spelen als ik hem als een vriend kan beschouwen’, en intussen is het duidelijk dat de twee, over de eeuwen heen, zielsverwanten zijn geworden. Net als Beethoven gebruikt Say zijn composities om de maatschappelijke en politieke gebeurtenissen kritisch onder de loep te nemen. Never Give Up is een schreeuw om vrijheid en vrede, geschreven na de schokkende terroristische aanslagen in Europa en Turkije.
Richard Strauss gebruikte het thema ‘heldendom’ dan weer om in Ein Heldenleben zijn eigen artistieke levensverhaal te schetsen. Het werd een erg persoonlijke en emotionele getuigenis, waarin de held in al zijn facetten belicht wordt – om uiteindelijk haast ongemerkt van het toneel te verdwijnen. Misschien wel het beste bewijs dat het heldendom niet aan Strauss besteed was, wat critici ook beweerden.