Met het aankopen van 18 hoogwaardige strijkinstrumenten ter waarde van 2,7 miljoen op 2 jaar tijd bewijst de stichting de mogelijkheden van additionele financiering in de cultuursector. Op 24 februari werd de stichting voorgesteld als 'straf verhaal' door minister Gatz.
De kaarten voor een ambitieuze toekomst liggen goed voor Brussels Philharmonic: een gerenommeerde chef-dirigent, internationale erkenning, innovatieve projecten, veel talent bij de (jonge) ploeg musici. Die echter vaak niet de middelen hebben om hun grote talent te koppelen aan een kwalitatief hoogwaardig (strijk)instrument dat hen tot nog betere prestaties kan brengen. En het is daar dat het orkest een opportuniteit zag om de beperkende factor – te dure strijkinstrumenten – om te vormen tot een uniek project: de Stichting Brussels Philharmonic
Een goede viool, altviool of cello kost al snel €50.000 tot €200.000 – hoge en haast onbereikbare bedragen voor een jonge muzikant, maar ook een investering in de toekomst zo blijkt. Want een strijkinstrument dat goed gekozen wordt, goed onderhouden en goed bespeeld, stijgt doorheen de jaren in waarde. Niet alleen een strijkinstrument dus, maar ook een beleggingsinstrument.
Eind 2013 werd daarom de Stichting Brussels Philharmonic gelanceerd. De Stichting is het resultaat van een unieke samenwerking tussen private bank Puilaetco Dewaay, advocatenkantoor Delboo Deknudt en Brussels Philharmonic, en brengt privé investeerders samen met hoogwaardige strijkinstrumenten rond het project Brussels Philharmonic. Sinds de start telt de Stichting intussen een 10-tal leden: niet alleen muziekliefhebbers, maar ook klassieke financiële investeerders. Samen hebben ze intussen 18 instrumenten aangekocht voor een totale waarde van meer dan 2 miljoen euro, die via de stichting aan de musici van Brussels Philharmonic ter beschikking gesteld worden.
De instrumenten worden zorgvuldig geselecteerd, bespeeld en onderhouden en zijn zo een veilige belegging voor de investeerder, terwijl het orkest zijn klank meer homogeen en merkbaar beter hoort worden, en jonge talenten in het orkest kan houden door hen een topinstrument ter beschikking te stellen. Een win-winsituatie voor beide partijen.
De Stichting Brussels Philharmonic bewijst als creatieve en alternatieve manier van financieren dat cultuur en zakendoen hand in hand kunnen gaan. Dat vond ook minister van Cultuur Sven Gatz, die intendant Gunther Broucke uitnodigde om op 24 februari de stichting te presenteren in de workshop ‘Straffe verhalen’ tijdens het Sectormoment "Witboek aanvullende financiering cultuur”. Heel wat vertegenwoordigers uit de Vlaamse Culturele sector kwamen er samen om te vernemen welke initiatieven er al bestaan en om een Vlaams beleidskader voor cultureel ondernemerschap vorm te geven.