Il ne faut pas être un showman pour laisser une impression inoubliable, Martin Helmchen en est la preuve.
Net als zoveel andere toptalenten ontdekte de jonge Martin de wondere wereld van de piano al vroeg. Op zijn zesde startte hij met lessen, later studeerde hij aan gerenommeerde scholen in Duitsland, en hij won op zijn twintigste al verschillende prestigieuze wed strijden. “Ik vind virtuositeit gewoon erg leuk!” Toch stapt hij nooit in de val om zijn publiek te imponeren met louter snelheid en vindingrijke truukjes – wat voor hem telt is een doordachte interpretatie vol muzikaliteit en subtiliteit. En daar ligt zijn aantrekkingskracht: in die opmerkelijke combinatie van pretentieloos en expressief spel, perfect in balans met zijn inzicht en intuïtie.
Helmchen parvient à combiner de façon remarquable un jeu expressif et sans prétention, sa compréhension de la musique et son intuition.
Pour appréhender une œuvre, il se plonge dans la littérature : « Une simple phrase lue dans une lettre ou un livre suffit parfois à rendre limpide un morceau qui paraissait énigmatique. L’univers mental d’un compositeur du 19e siècle est très différent du mien. Je veux comprendre ce qu’il voulait exprimer. »
Om zijn inzicht te scherpen duikt Helmchen de literatuur in, om zo dichter bij een componist en zijn werk te komen. “Een muziekstuk dat een raadsel lijkt, kan plots ontrafeld worden door een simpele zin in een brief of een boek. De leefwereld van een componist in de 19de eeuw verschilt enorm van de onze vandaag. Ik vind het cruciaal om op allerlei manieren dichter bij hen te komen, om te begrijpen wat ze wilden uitdrukken.”
Dat hij ook met twee benen in de maatschappij van vandaag staat, bewijst het project Music Road Rwanda, dat hij samen met zijn vrouw Marie-Elisabeth Hecker lanceerde.