Brussels Philharmonic | Qui est Nadia Boulanger

Qui est Nadia Boulanger

« Nadia Boulanger était probablement la professeure de composition la plus renommée que le monde ait jamais connue. » (Quincy Jones)

Nadia Boulanger était compositrice, organiste et cheffe d’orchestre, mais surtout l’une des pédagogues les plus influentes du XXe siècle — « la plus grande professeure de musique », selon le New York Times. Les plus grands noms de la musique ont franchi la porte de sa salle de cours : de Quincy Jones et Philip Glass à Daniel Barenboim, en passant par Joe Raposo — le compositeur des musiques de Sesame Street. Elle était célèbre pour son éthique de travail légendaire (selon la pianiste Alexandra Dariescu) et fut la première femme à diriger des orchestres prestigieux tels que le New York Philharmonic, le Boston Symphony Orchestra ou le BBC Symphony Orchestra.

Mais qui était vraiment Nadia Boulanger ? Quelle musique faisait battre son cœur ? Qu’est-ce qui faisait d’elle une pédagogue aussi exceptionnelle ? Lisez la suite pour le découvrir.

Daphnis et Chloé · 26.09.2025 · Flagey

En 1909, le renommé chorégraphe Sergei Diaghilev demanda au jeune Maurice Ravel de composer une nouvelle œuvre pour Les Ballets Russes. Ravel choisit alors Daphnis et Chloé – une captivante histoire d'amour grecque. Sa démarche, centrée sur la couleur et l'atmosphère, suscita d'abord incompréhension et résistance – mais Stravinsky fut conquis : « Ce n'est pas seulement la meilleure œuvre de Ravel, c'est aussi l'une des plus belles œuvres de la musique française. »

découvrir plus

allergique à la musique ?

Als kind verafschuwde Nadia Boulanger muziek: “Ik kon geen noot muziek verdragen. Ik werd er bijna ziek van, ik schreeuwde. Mensen konden mijn gesnik op straat horen.” Tot groot geluk van haar muzikale ouders – haar vader, Ernest Boulanger, was componist en docent aan het Parijse conservatorium en haar moeder, Raissa Myschetsky, was zangeres – veranderde die houding toen ze vijf was en de sirene van een voorbij rijdende ambulance probeerde na te spelen op de piano. Vanaf die dag sijpelde muziek haar leven binnen, en op haar negende ging ze compositie studeren aan het Parijse Conservatorium bij Gabriël Fauré.

les favoris de Boulanger

Nadia Boulanger bewonderde de muziek van de Franse impressionisten zoals Debussy en Ravel. Voor de dodecafonie voelde ze niets, maar Stravinsky kon wel op haar sympathie rekenen. Al bij de eerste beluistering van zijn Vuurvogel in Parijs, zag ze het potentieel in van zijn vernieuwende stijl. Beide artiesten zouden hun leven lang bevriend blijven.

sa sœur, Lili

Als componiste liet ze een beperkt maar onderschat oeuvre na. Ze vond haar zus Lili, met wie ze de opera La ville morte schreef, veel getalenteerder. Na de dood van haar zus stopte ze bewust met componeren en wijdde ze zich volledig aan het lesgeven en dirigeren.

une légende de la pédagogie musicale

Nadia Boulanger gaf les aan het Conservatoire de Paris en stond bekend om haar veeleisende maar inspirerende stijl. Ze streefde niet alleen naar een uitstekende techniek, maar verwachtte ook een onstilbare honger naar muziek bij haar studenten. Tot haar meer dan 250 leerlingen behoren grote namen als Aaron Copland, Leonard Bernstein, Philip Glass, Astor Piazzolla, Quincy Jones, Daniel Barenboim en Elliott Carter. Volgens die laatste “wist ze alles wat er te weten viel over muziek... ze had alle technische kennis binnen handbereik.”

une portée mondiale

Vanaf 1921 gaf ze ook les aan prestigieuze instellingen in de VS en het VK, waaronder Juilliard, het Royal College of Music en het American Conservatory in Fontainebleau.

Rue ballu

Haar appartement aan de Rue Ballu in Parijs groeide uit tot een intellectuele en muzikale hub. Tijdens wekelijkse soirées verzamelden studenten en gevestigde componisten om Bach-cantates te bestuderen en over elkaars bevindingen en werken te discussiëren.

Devant l’orchestre

Nadia Boulanger was de eerste vrouw die grote orkesten dirigeerde. Op haar palmares staan onder andere de BBC Symphony, New York Philharmonic, Boston Symphony en Philadelphia Orchestra. Als dirigent leidde ze talrijke wereldpremières, onder andere van werken van Stravinsky en Copland.

E0acbbc7b7b36cffe954cc4a43390d11cbc5df83bc4d7ad6edd6d8e19dc4bf41

PRESS PLAY : amour & romantisme

installez-vous pour une soirée de grands classiques romantiques... Pop-corn à la main, cœur en alerte… 3… 2… 1… Action !