Brussels Philharmonic | Beyond the Score

Beyond the Score

Met Beyond The Score kijkt Brussels Philharmonic verder dan de noten, en zoekt uit wat symfonische muziek losmaakt bij andere stemmen in onze samenleving. Muziek raakt ons allemaal, en vertelt altijd een verhaal. Maar hoe klinkt dat verhaal door de ogen van een dichteres? Of door het werk van een Brusselse kunstenares? Hoe schrijven zij nieuwe lagen over de muziek van Ravel, Scriabin of Stravinsky – en verandert dat onze, maar ook jouw blik?
Beyond The Score is rond creatie, ontmoeting en kruisbestuiving met het brede kunstenveld. Meer stemmen, meer prikkels. En bovenal: muziek. Méér dan muziek.

concerten

verlangen als drijfveer

Het concert Daphnis et Chloé bundelt drie verhalen rond het thema verlangen, met muziek van Van Parys, Boulanger en Ravel. Maar elk verhaal is anders; met andere perspectieven, andere vormen van verlangen, en verschillende stemmen. Brussels Philharmonic nodigde slam poet en Brussels stadsdichter Lisette Ma Neza uit om de verhalen door haar eigen lens te herontdekken. Hoe schrijft zij een nieuwe laag over de muziek? Hoe ontrafelt ze het mystieke? En welke woorden voegt ze toe, die verborgen lagen zichtbaar maken?

Met muziek, woord en beeld nodigt deze concertavond uit om stil te staan bij wat verlangen aanwakkert en in beweging zet. De emotionele kracht van de muziek van Annelies Van Parys, Nadia Boulanger en Maurice Ravel krijgt een extra dimensie door de teksten van Lisette Ma Neza. Voor elk werk schrijft ze een proloog en gaat ze live in dialoog met Pitcho (Brusselse rapper, producer en acteur). Tijdens de muziek komen haar woorden tot leven in een visuele vertaling door motion designer Ychaï Gassenbauer.

Stap mee in het verhaal van Daphnis et Chloé. Waar muziek, gesproken woord en visuele poëzie samenvloeien, en ruimte laat voor het publiek om eigen perspectieven en verlangens te laten oplichten.

Daphnis et Chloé · 26.09.2025 · Flagey

Toen topchoreograaf Sergei Diaghilev hem in 1909 vroeg om een nieuw werk te schrijven voor Les Ballets Russes, koos de jonge Maurice Ravel met Daphnis et Chloé voor een intens Grieks liefdesverhaal. De aanpak van Ravel, het laten primeren van kleur en sfeer, stootte op wat onbegrip en tegenstand – maar Stravinsky was fan: “Het is niet alleen Ravels beste werk, maar ook één van de mooiste kunstwerken uit de Franse muziek.”

Ontdek meer

Familieconcert: Images

Kunstendag voor Kinderen is dé cultuurhoogdag voor families, met dit jaar als thema ‘Maak plaats voor kunst’ - en dat neemt Brussels Philharmonic letterlijk!

We kozen een prikkelend en kleurrijk werk van Claude Debussy, Images pour orchestre, en vroegen aan zes jonge animatoren en videasten om er hun eigen verbeelding op los te laten. Het resultaat wordt een verfrissende kaleidoscoop aan stijlen, verhalen en interpretaties, die tijdens het concert op groot scherm geprojecteerd wordt - met de muziek van Debussy als soundtrack. Maak alvast kennis met de makers: Simon Cools Fierlafijn, Annelies Jacobs, Noortje Lenaerts, Rik Maes, Aaron Muller & Sofie Vermeir.

Voor en na het concert zetten we de deuren van Flagey wagenwijd open. Doorheen het hele gebouw is er plek voor kunst – en plek om kunst te maken. Teken, knutsel, musiceer, lees, luister en kijk: alles in het teken van de wondere wereld van Debussy.

Familieconcert: Images · 16.11.2025 · Flagey

Kunstendag voor Kinderen is dé cultuurhoogdag voor families, met dit jaar als thema ‘Maak plaats voor kunst’ - en dat neemt Brussels Philharmonic letterlijk! We kozen een prikkelend en kleurrijk werk van Claude Debussy en vroegen aan zes jonge animatoren en videasten om er hun eigen verbeelding op los te laten. Het resultaat wordt een verfrissende kaleidoscoop aan stijlen, verhalen en interpretaties, die tijdens het concert op groot scherm geprojecteerd wordt - met de muziek van Debussy als soundtrack.

Ontdek meer

Kleurorgel: Poèmes de couleurs

Le Poème du feu is geschreven voor groot orkest, vrouwenkoor, piano en – multimedia avant la lettre – een kleurorgel. Scriabin zag zijn idee nooit gerealiseerd, maar liet veel ruimte om zijn visie, waarin muziek en kleur als één expressieve taal klinken, uit te voeren. Brussels Philharmonic vroeg kunstenares Nazanin Fakoor om haar eigen visuele vertaling te creëren: niet alleen van Le Poème du feu, maar ook van het kleurrijke La Mer van Debussy.

Nazanin Fakoor is een Iraans-Duitse multidisciplinaire kunstenaar en regisseur, gevestigd in Brussel. Haar installaties en performances creëren werelden waarin de toeschouwer niet alleen binnenstapt, maar ook invloed kan uitoefenen. In haar werk verkent ze utopische mogelijkheden op het snijvlak van herkenning en vervreemding, esthetiek en maatschappelijke thema’s, realiteit en verbeelding. Met een geraffineerd samenspel van video, performance, installatie, licht, geluid, beweging en muziek schept ze zintuiglijke totaalervaringen.

Scriabin: Le Poème de feu · 06.12.2025 · Flagey

Alexander Scriabin was een excentrieke componist die zichzelf als verlosser zag: zijn Kunst zou een nieuwe, betere wereld creëren. Het zintuiglijke stond centraal, alleen het bewust beleven van zo veel mogelijk impulsen kon de mens tot extase brengen. Met elke symfonie ging hij een stap verder, waardoor Le Poème du feu als vijfde een overdonderend eclectisch visioen werd, waarin muziek, mystiek en kleur als een kolkende vloedgolf samenkomen in een ritueel van klank.

Ontdek meer

verbeelding op Petroushka

Van torenhoge bomen tot fluisterend water en een levendige kermis: de muziek van Joan Towers, Camille Pépin en Igor Stravinsky laat het orkest ademen, bruisen en sprankelen in alle denkbare kleuren. Het hart van het concert is Stravinsky's Petroushka: een bruisend ballet in vier taferelen. Een kermis, drie poppen, een tragisch lot – en een orkest dat de taferelen toezingt. Hij vermengt Russische volksmelodieën, Franse chansons en Weense walsen in een orkestratie vol scherpe dissonanten en botsende ritmes. Het orkest klinkt nu eens als een reusachtig accordeon, dan weer als een balalaika in volle vaart.

Brussels Philharmonic vroeg kunstenares Ellen Vrijsen om nieuw werk op groot doek te maken, geïnspireerd op de kleurrijke en verbeeldingsvolle muziek van deze productie. Motion designer Ychaï Gassenbauer gaat daarna met de schilderijen aan de slag, en zorgt voor een expressieve en gelaagde vertaling die de zaal omtovert in een magische plek.

Stravinsky: Petrouchka · 24.04.2026 · Flagey

Joan Towers Sequoia opent met pure energie. Zoals de sequoiaboom uit de titel groeit het werk in kracht en gelaagdheid – een pulserende stroom van ritme en klank. In Les Eaux célestes van Camille Pépin verandert het orkest in licht en lucht. Sprankelend, vloeiend en vol nuance roept haar muziek een wereld op die tegelijk fragiel en stralend is. Na de pauze barst Stravinsky’s Pétrouchka los: een bruisend ballet in vier taferelen. Een kermis, drie poppen, een tragisch lot – en een orkest dat bruist, huppelt, sneert en zingt.

Ontdek meer