Kunstendag voor Kinderen is dé cultuurhoogdag voor families, met dit jaar als thema ‘Maak plaats voor kunst’ - en dat neemt Brussels Philharmonic letterlijk! We kozen een prikkelend en kleurrijk werk van Claude Debussy en vroegen aan zes jonge animatoren en videasten om er hun eigen verbeelding op los te laten. Het resultaat wordt een verfrissende kaleidoscoop aan stijlen, verhalen en interpretaties, die tijdens het concert op groot scherm geprojecteerd wordt - met de muziek van Debussy als soundtrack.
Mijn werk
Ik probeer uitzonderlijke momenten, ruimtes of sferen op een intuïtieve manier vast te leggen, zowel in documentaires als in fictiefilms. Inspiratie haal ik uit gebeurtenissen, locaties en fenomenen die moeilijk in woorden te vatten zijn, het ongrijpbare. Dan ga ik op zoek naar momenten waarop mijn persoonlijke ideeën herkenning oproepen bij de kijker. Die gedeelde herkenning tussen maker en publiek vormt de basis van mijn projecten.
Deze opdracht
Mijn creatieve proces vertrekt vaak vanuit contrasten: net de spanning tussen tegenstellingen leidt tot verrassende inzichten en nieuwe betekenislagen. Bij het visualiseren van Le matin d'un jour de fête vertaalde ik de opwekkende, lichte tonen naar hun tegenpool: een donkere ruimte. Terwijl de muziek duidelijk de ochtend van een feestdag verklankt, intrigeerde mij eerder wat er die nacht ervoor zou kunnen gebeuren.
Anecdote
Tijdens creatieve blokkades neem ik bewust afstand. Ik duik dan in ongebruikte beelden, op zoek naar verhaallijnen die eerder opgeborgen zijn. Of ik zoek de buitenwereld op om nieuwe inspiratie te vinden in plekken, mensen of ervaringen die me raken. De kaartenset van Brian Eno en Peter Schmidt, Oblique Strategies, helpt me daarbij enorm!
Simon is filmmaker, opgeleid aan Sint Lukas, met Brussel als creatieve thuishaven.
Mijn werk
Mijn werk bevindt zich op het snijvlak tussen illustratie en vrije beeldende kunst. Tekenen is voor mij een manier om te vertragen, om aandacht te besteden aan kleine nuances in kleur, vorm en textuur.
Ik ben gefascineerd door de enorme rijkdom aan vormen en kleuren die in de natuur te vinden zijn, en teken daarom het liefst buiten, als het weer het toelaat.
Deze opdracht
Na wat onderzoek rond Debussy begon ik naar de muziek te luisteren, haalde mijn schetsboek erbij en begon intuïtief te tekenen. Bij elk deel koos ik een kleurenpalet op basis van de sfeer: in snelle en vrolijke stukken zag ik vlekjes groen, rood en oranje die elkaar snel afwisselen, terwijl de meer melancholische delen blauw en paars getint zijn.
Anekdote
Naast de natuur haal ik ook vaak inspiratie uit literatuur of mythologische verhalen. Voor mijn opleiding illustratie studeerde ik taal- en letterkunde en Westerse literatuur. Die liefde en fascinatie voor verhalen is er nog steeds en is echt een grote rijkdom voor mij als illustrator.
Annelies studeerde enkele jaren geleden af als illustrator aan Sint Lucas Antwerpen.
Mijn werk
Ik haal vaak inspiratie uit mijn dagelijkse omgeving, maar evengoed uit architectuur - en ik blader graag door mijn verzameling boeken. Een nieuwe opdracht begin ik altijd met het noteren en schetsen van eerste ideeën — alles mag, niets is fout. Daarna verdiep ik me in het onderwerp en begin ik te selecteren en bij te sturen. Zo groeit er stilaan een duidelijke richting waarop ik verder kan bouwen.
Deze opdracht
Bij het beluisteren van de muziek kwam er een vloedgolf aan beelden en emoties: blijdschap, chaos, rust, zelfs een beetje angst. Ik ben in de zon gaan zitten met een hoofdtelefoon op, een potlood in de hand, en heb Gigues op repeat gezet. Gewoon luisteren naar de muziek en schetsen, zonder nadenken — de beelden kwamen vanzelf.
Anecdote
Op moeilijke dagen probeer ik mezelf toch aan het werk te zetten — vaak komt er uiteindelijk toch iets goeds uit. Twijfel en onzekerheid zijn onderdeel van mijn proces. Pauzes nemen helpt ook: even afstand nemen zorgt voor een frisse blik en nieuwe energie.
Noortje studeerde illustratie aan Sint Lucas Antwerpen en werk momenteel als designer. Naast opdrachten maakt ze ook vrij werk: kleine, persoonlijke projecten zoals zeefdrukken en animaties.
Mijn werk
Ik maak kleurpotloodtekeningen, grotere houtskoolwerken en sinds kort ook oliepastels. Bij animaties start ik met snelle schetsen die me helpen bij het storyboard. Ik werk niet van begin tot eind, het is eerder een soort knip- en plakwerk tot uiteindelijk alles samenkomt. Dat lijkt misschien niet echt logisch, maar ik merk dat je het ritme van een film pas begint te begrijpen tijdens het maakproces.
Deze opdracht
De muziek is een beetje mysterieus maar er zijn ook opgewekte fragmenten. Ik zag meteen beelden van de natuur en de lente voor me. Tijdens het schetsen wist ik ook nog niet goed wat de beelden die ik tekende, juist inhielden. Al snel merkte ik dat er een soort verhaal nodig was om alles bij elkaar te brengen - de muziek vraagt dat, dus ik heb ik er mijn eigen interpretatie aan toegevoegd.
Anecdote
Inspiratie haal ik echt echt uit van alles, van oude Nasa-archieven tot toevallige ontmoetingen in mijn eigen omgeving. Ik merk wel dat het me blijft intrigeren om het onbekende te plaatsen in een herkenbare context: zo kan je een fantasierijke wereld overbrengen naar een publiek, zonder te ver weg te dromen.
Rik komt uit de Kempen en studeerde illustratie aan Sint Lucas Antwerpen. Hij werkt veel met animatie en vond daarin de manier om zijn werk tot leven te brengen.
mijn werk
Liefst van al creëer ik werelden en personages die moeilijk te benoemen zijn. Om ideeën op te roepen werk ik graag met een soort ‘stream of consciousness’. Wanneer ik mijn ogen sluit en de creativiteit de vrije loop laat, beeld ik me bijna altijd bewegende personages in: ze kunnen lopen, vliegen, rolschaatsen, rijden in een auto… zolang ze maar in beweging zijn.
deze opdracht
Het stuk dat ik visualiseer heet Par les rues et par les chemins. Debussy liet zich inspireren door zijn indrukken van Zuid-Spanje, maar ik was op skivakantie en vond het besneeuwde berglandschap en de elegantie van sommige skiërs eindeloos inspirerend. Voor Debussy begint mijn animatie dus met een skiër.
anecdote
Ik had een reis naar Malaga gepland en wou daar inspiratie op doen. Toen de reis geannuleerd werd dacht ik aan één van de citaten van Debussy die ons werden meegegeven aan de start van dit project: “Wanneer men de middelen niet heeft om te reizen, moet men dit compenseren door de verbeelding.” En ik dacht: “Perfecter kan het bijna niet!
Aaron behaalde recent zijn master animatiefilm aan LUCA School of Arts (Brussel).
Mijn werk
Wat me het meest inspireert zijn zaken die ik onderweg tegenkom of zie. Zo vond ik ooit als tiener een postkaartje met daarop een print van Ando Hiroshige. Ik was zo verliefd op zijn kleurgebruik – zijn werk inspireert me tot op vandaag. Bij een nieuwe opdracht luister ik eerst non-stop naar de muziek, en krabbel ik alles wat in me opkomt neer. Dan zoek ik passende kleuren en foto’s die me helpen om een verhaal te construeren. Verder is het veel trial and error!
Deze opdracht
Het eerste wat in me opkwam waren oude Disney-animatiefilms; de muziek neemt je mee terug in de tijd. Het stuk dat ik animeer, Parfums de la nuit, geeft me een warm en mysterieus gevoel. Het is dat mysterieuze gevoel dat ik wil meegeven. Ik liet de muziek ook aan mijn leerlingen horen, omdat ik benieuwd was hoe zij het zouden ervaren – het werd het startpunt van een boeiende klasdiscussie.
Anecdote
Ik ben sinds kort ook afgestudeerd als leerkracht, je vindt me dan ook het grootste deel van de tijd terug tussen de Brusselse ketten in Molenbeek. Naast lesgeven, werk ik als illustrator en bak ik af en toe een potje.
Sofie studeerde 5 jaar geleden af in animatiefilm aan het RITCS.