Daphnis et Chloé
Duik helemaal in de wereld van Daphnis et Chloé met onze verzameling inspirerende content.
Het concert Daphnis et Chloé bundelt drie verhalen rond het thema verlangen, met muziek van Van Parys, Boulanger en Ravel. Maar elk verhaal is anders; met andere perspectieven, andere vormen van verlangen, en verschillende stemmen. Brussels Philharmonic nodigde slam poet en Brussels stadsdichter Lisette Ma Neza uit om de verhalen door haar eigen lens te herontdekken. Hoe pakt ze de werken samen? Hoe schrijft zij een nieuwe laag over de muziek? En welke woorden voegt ze toe, die verborgen lagen zichtbaar maken?
Met muziek, woord en beeld nodigt deze concertavond uit om stil te staan bij wat verlangen aanwakkert en in beweging zet. De emotionele kracht van de muziek van Annelies Van Parys, Nadia Boulanger en Maurice Ravel krijgt een extra dimensie door de teksten van Lisette Ma Neza. Voor elk werk schrijft ze een proloog en gaat ze live in dialoog met Pitcho (Brusselse rapper, producer en acteur). Tijdens de muziek komen haar woorden tot leven in een visuele vertaling door motion designer Ychaï Gassenbauer.
Stap mee in het verhaal van Daphnis et Chloé. Waar muziek, gesproken woord en visuele poëzie samenvloeien, en ruimte laat voor het publiek om eigen perspectieven en verlangens te laten oplichten.
Toen topchoreograaf Sergei Diaghilev hem in 1909 vroeg om een nieuw werk te schrijven voor Les Ballets Russes, koos de jonge Maurice Ravel met Daphnis et Chloé voor een intens Grieks liefdesverhaal. De aanpak van Ravel, het laten primeren van kleur en sfeer, stootte op wat onbegrip en tegenstand – maar Stravinsky was fan: “Het is niet alleen Ravels beste werk, maar ook één van de mooiste kunstwerken uit de Franse muziek.”
Ontdek meer"Een subtiele rode draad weeft zich door het programma – één die zich langzaam openbaart. We volgen hoe verlangen (désir, desire) ons in beweging zet: de onrust om te overstijgen, om te bekomen wat we missen en ons te vervolledigen. Verlangen, uitzien naar, wensen, reikhalzen, missen, hunkeren, smachten, snakken, dorsten, branden, verzuchten, drang voelen, kwijlen, niet kunnen wachten, begeren ... De overvloed aan woorden onthult hoe diep ons gevoel van gemis en nood in de taal verweven is.
Op héél verschillende wijze evoceert ieder muziekstuk hoe verlangen ons in beweging zet – Fort Europa als utopische bestemming voor duizenden, het sublieme geschenk van een muziekstuk voor een geliefde, de kinderlijke pastorale ‘coming of age’ van Daphnis en Chloë.
Drie verhalen rond verlangen dus, elk met een eigen perspectief.
We vroegen slamdichteres Lisette Ma Neza om die rode draad tastbaar te maken door het schrijven van nieuwe teksten. Haar woorden verschijnen gesproken vóór ieder werk, of als geprojecteerde tussentitels, zoals in stomme films. Daarbij gaan de teksten van Lisette Ma Neza hun eigen weg, als flarden van gedachten tijdens het luisteren. Haar teksten zijn geen statische onderschriften, maar een levend, bezield, resonerend commentaar, als een vrij associërende danser binnen de symfonische ruimte.
Motion designer Ychaï Gassenbauer projecteert deze woorden als beelden: flarden tekst rollen over maar ook van het scherm, ze zoeken hun weg en illustreren visueel het spel van woorden. Ychaï zet deze woorden in contrast met gestileerde videobeelden van een verlaten gebouw dat door de natuur wordt overwoekerd en teruggenomen - als een reflectie op afwezigheid en aawezigheid, instinct en cultuur. Zijn beelden vormen een contemplatieve achtergrond, evenveel pastorale ruimte als een echo van vlucht en ontworteling."
Gerd Van Looy
Annelies Van Parys EUtopia (2024)
Nadia Boulanger Fantaisie variée pour piano et orchestre (1912)
–
Maurice Ravel Daphnis et Chloé (1912)
visueel concept door Lisette Ma Neza (gedichten & performance) & Gerd Van Looy (artistieke coördinatie)
in samenwerking met Pitcho (performance) & Ychaï Gassenbauer (motion design)
∙ 18:00 deuren open
∙ 18:30 lezing: Ravel Deconstructed door Florestan Bataillie (EN) (€9>€5)
∙ 19:00 pop-up poetry room: een intieme audio-installatie van Lisette Ma Neza (meer info)
∙ 19:30 inleiding
∙ 20:15 concert (met pauze)
∙ 22:15 einde
Met Beyond The Score kijkt Brussels Philharmonic verder dan de partituur, en zoekt uit wat symfonische muziek losmaakt bij andere stemmen in onze samenleving. Muziek raakt ons allemaal, en vertelt altijd een verhaal. Maar hoe klinkt dat verhaal door de ogen van een dichteres? Of door het werk van een Brusselse kunstenares? Hoe schrijven zij nieuwe lagen over de muziek van Ravel, Scriabin of Stravinsky – en verandert dat ook jouw blik?
Beyond The Score is experiment, ontmoeting en kruisbestuiving met het brede kunstenveld. Meer stemmen, meer prikkels. En vooral: muziek. Méér dan muziek.
Duik helemaal in de wereld van Daphnis et Chloé met onze verzameling inspirerende content.
Tijdens deze muzikale lezing neemt de bevlogen pianist en verhalenverteller Florestan Bataillie je mee in de wereld van Ravel's Daphnis et Chloé. Met passie ontrafelt hij het meesterwerk en laat hij zien hoe Ravel, geïnspireerd door oude Griekse liefdesverhalen, een unieke muzikale wereld schept waarin elke noot tot leven komt. Of je nu al een doorgewinterde kenner bent of gewoon nieuwsgierig: iedereen welkom en geen voorkennis vereist!
tijdens Daphnis et Chloé opent Lisette Ma Neza haar poetry room: een intieme audio-installatie