W/S 26: Kazushi Ono | Brussels Philharmonic

W/S 26: Kazushi Ono

Kazushi Ono 大野 和士

"Dit seizoen nemen Brussels Philharmonic en ik je mee in een muzikale tijdscapsule!"
Kazushi Ono is een uitgesproken wereldburger: hij werd geboren in Tokio, studeerde in München en startte zijn carrière in Zagreb, Karlsruhe en zijn geboortestad. Al deze invloeden boetseerden hem tot de bijzondere muzikale persoonlijkheid die hij vandaag is: open, diepgaand, onderzoekend, genereus - en dat weerspiegelt zich in zijn concerten met Brussels Philharmonic.
Ontdek hieronder het Winter/Spring 2026 seizoen.

[meer over Kazushi Ono]
[concerten F/W 25]

Wanneer we luisteren naar de muziek van vandaag staan we met één been in de (muziek)geschiedenis en met het andere in de toekomst. Het verdiept tegelijkertijd ons begrip van het klassieke repertoire. Doorheen het seizoen verkennen we deze boeiende wereld via oude en nieuwe werken.

Kazushi Ono

unieke architectuur

Wat mij het meest fascineert, is de unieke architectuur van deze symfonie. Ze opent met een eerste deel voor tenorhoorn, waar Mahler voorschrijft: “Die Natur muss schreien” (‘de natuur moet schreeuwen’). Tussen het bijna surrealistische derde deel, dat een tinteling door je heen stuurt, en het stralende vijfde deel, als een wandeling door de hemel, vlecht Mahler twee Nachtmusiken. In het vierde deel spreiden gitaar en mandoline – voor het eerst in de muziekgeschiedenis aanwezig in een symfonie – hun vleugels en zweven mee op het betoverende thema.

Toen ik deze symfonie hoorde als kind, herinner ik me dat ik diep geraakt was door Mahlers muzikale genialiteit.

MAHLER 7
07.02.2026 FLAGEY BRUSSEL
08.02.2026 DE BIJLOKE GENT

contrasterende Japanse esthetiek

Om Rachmaninovs grootse, rijk romantische Tweede Symfonie te contrasteren, kozen we voor werken van Toru Takemitsu en Toshio Hosokawa. Ik ken ze allebei persoonlijk, en als componist zijn ze voor mij van onschatbaar belang. Takemitsu sprak steeds met zachte stem, nooit verheffend, en onder dat zachte voorkomen brandde een intense, onverzettelijke passie. In Hosokawa’s werk krijgt de ‘stilte’ in de muziek een eigen betekenis. In die zin belichamen beiden de essentie van de ware Japanse esthetiek.

RACHMANINOV
20.03.2026 FLAGEY BRUSSEL

HOSOKAWA & RACHMANINOV
21.03.2026 FLAGEY BRUSSEL

helderheid en transcendentie

Is het je ooit opgevallen dat de openingsthema’s van elk deel in Dvořáks Symfonie nr. 8 allemaal naar boven bewegen? Zo tilt de muziek ons voortdurend op, met gebaren die een algeheel gevoel van helderheid en transcendentie scheppen. Als kind, wanneer ik mij ook maar een beetje somber voelde, luisterde ik naar deze symfonie en voelde ik mij weer sterk en opgemonterd.

Het is altijd een voorrecht om met een van onze eigen musici als solist te werken, en voor dit concert koos Emile Souvagie (aanvoerder klarinet) Gerald Finzi’s Klarinetconcert: levendig en vol charme, een perfecte tegenhanger voor Dvořák.

DVOŘÁK 8
23.05.2026
FLAGEY BRUSSEL