inleiding

Het Vioolconcerto van Max Bruch is één van de alltime favourites uit het repertoire voor viool. En terecht, zo blijkt niet alleen uit de populariteit bij het publiek maar ook bij de liefde van solisten voor het werk.

Ravel speelde al een tijdje met het idee om een eerbetoon aan Johann Strauss Jr. te schrijven, en begon eraan toen hij in 1919 een opdracht kreeg van Sergei Diaghilev om een nieuw ballet voor Les Ballets Russes te componeren.

Het Vioolconcerto van Max Bruch is één van de alltime favourites uit het repertoire voor viool. En terecht, zo blijkt niet alleen uit de populariteit bij het publiek maar ook bij de liefde van solisten voor het werk. “Ik speel dit werk nu al bijna 30 jaar, maar je mag me er nog steeds voor wakker maken in het midden van de nacht: ik zal het met zeer veel plezier spelen! Het is een werk waar ik voor de rest van mijn leven mee wil dansen,” zegt Nikolaj Znaider.

Meer dans voor het volgende deel van dit concert, met twee werken die als ballet gecomponeerd werden. Roussels Bacchus et Ariane had bij de première in 1931 alles om een instant hit te worden: een bevlogen dirigent, een jonge talentvolle choreograaf en sterdansers, en een decor van de kunstenaar Giorgio de Chirico. De critici zagen het toch anders – maar Roussel geloofde in zijn muziek, herwerkte het stuk naar twee suites en veroverde er wel de concertzalen mee.

Ravel speelde al een tijdje met het idee om een eerbetoon aan Johann Strauss Jr. te schrijven, en begon eraan toen hij in 1919 een opdracht kreeg van Sergei Diaghilev om een nieuw ballet voor Les Ballets Russes te componeren. Diaghilev oordeelde bij een eerste beluistering echter dat La Valse geen ballet was, maar ‘een schilderij van een ballet’. Ravel verliet de kamer zonder reactie, maar triomfeerde later: La Valse scoorde meteen in de concertzaal én balletgrootheden Nijinsky en Balanchine brachten er succesvolle choreografieën bij.

met de steun van de Belgische taxshelter via Belga Films Fund

Programma

Guillaume Connesson • Flammenschrift (2012)
Max Bruch • Violinkonzert nr.1 in g-Moll, op.26
Albert Roussel • Bacchus et Ariane, suite nr. 2, op. 43
Maurice Ravel • La Valse (poème choréographique)

Playlist

artiesten

Stéphane Denève

dirigent

Stéphane Denève is de muziekdirecteur van Brussels Philharmonic. Deze Franse topdirigent combineert in zijn programma’s de muziek uit de 21ste eeuw met de grote klassiekers, en zet zo een dialoog op tussen het repertoire van vroeger en dat van de toekomst.

lees de biografie

Nikolaj Szeps-Znaider, viool

solist

"You can see why Nikolaj Znaider and Stéphane Denève get on so well [...] both the violin soloist and conductor in this compelling concert from the Brussels Philharmonic clearly share the same fastidious ear for detail and crystal-clear articulation" (The Scotsman)

praktische info

Tickets

vanaf €10

locatie

concert

Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel | +32 2 507 82 00

ticketshop

> online
www.bozar.be

> telefonisch
+32 2 507 82 00
(dinsdag tot vrijdag: 11:00 > 19:00 - zaterdag: 13:00 > 19:00)

> balie
Ravensteinstraat 16, 1000 Brussel
(dinsdag tot zondag: 10:00 > 19:00)