Guillaume Connesson is geboren in het Franse Boulogne-Billancourt. Hij studeerde eerst aan het conservatorium van zijn thuisstad, alvorens in Parijs directie te studeren bij Dominique Rouits en orkestratie bij Alain Louvier.
Van 1999 tot 2003 was hij componist in residentie bij het Orchestre National des Pays de la Loire. Later was hij dat onder meer nog bij het Royal Scottish National Orchestra en het Orchestre National de Lyon. Onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Philadelphia Orchestra, het Orchestre National de France en het Chicago Symphony Orchestra hebben reeds werk bij hem besteld. In 2015 werden zijn composities bekroond met een prestigieuze Victoire de la Musique.
Stilistisch zegt Connesson beïnvloed te zijn door uiteenlopende componisten, van François Couperin over Richard Wagner, Richard Strauss, Claude Debussy, Maurice Ravel en Igor Stravinski, tot Olivier Messiaen, Henri Dutilleux, Steve Reich, John Adams en zelfs filmcomponist John Williams.
Guillaume Connesson is currently one of the most widely performed French composers worldwide. Commissions are at the origin of most of his works including Pour sortir au jour, commissioned by the Chicago Symphony Orchestra (2013) and Les Trois Cités de Lovecraft (co-commission of the Netherlands Philharmonic Orchestra and the Orchestre National de Lyon). Moreover, his music is regularly played by numerous orchestras including Brussels Philharmonic, the Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre National de France, and Philadelphia Orchestra.
He won a Victoire de la Musique award in 2015. His discography includes, amongst others, two monographs of chamber music and two symphonic monographs on the Deutsche Grammophon label. The first, Lucifer, obtained a ' Choc' from Classica magazine, and the second, Pour sortir au jour, numerous critical distinctions such as the 'Diapason d'Or de l'Année' as well the Classica 'Choc de l'Année'.
After studies at the Conservatoire National de Région in Boulogne-Billancourt (his birthplace) and the Paris Conservatoire, he obtained premiers prix in choral direction, history of music, analysis, electro-acoustic and orchestration. He has been professor of orchestration at the Aubervilliers-La Courneuve Conservatory since 1997.