Brussels Philharmonic | Hervé Niquet

Hervé Niquet

avec Niquet, la musique avance, sonne et brille
La Libre
avec Niquet, la musique avance, sonne et brille
La Libre

Hervé Niquet, sinds seizoen 2011-2012 chef-dirigent bij het Vlaams Radio Koor, kreeg de smaak voor oude partituren te pakken tijdens zijn opleiding. De zoektocht naar onbekende parels in het repertoire is sindsdien de rode draad doorheen zijn carrière. Hervé Niquet studeerde niet alleen klavecimbel, piano en orgel, maar ook zang, compositie en directie. Hij benadert het métier van muzikant met een onderzoekende geest, en wil terug naar de oorsprong van de muziek om zo de conventies en gebruiken te overstijgen.

De ervaring die hij bij enkele grote barokke ensembles opdeed, legde de kiem voor de speciale band die hij ontwikkelde met het Franse ‘Grand Motet’ van de 17de en 18de eeuw. Zijn grote wens om dit onbekende repertoire nieuw leven in te blazen resulteerde in 1987 in de oprichting van Le Concert Spirituel. In twintig jaar tijd groeide dit ensemble uit tot dé referentie op het gebied van barokmuziek.

Vanuit diezelfde geest, en vertrekkende van het principe dat er doorheen de eeuwen slechts één ‘Franse muziek’ bestaat, leidt Hervé Niquet verschillende prestigieuze orkesten waarmee hij het bekende en minder bekende repertoire uit de 19de en 20ste eeuw verkent. Zijn pioniersgeest bracht hem in 2009 bij de deelname aan de oprichting van het Palazzetto Bru Zane – Centre de musique romantique française – in Venetië. Dit leidde onder meer tot een prestigieus project in samenwerking met Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor: een cd-collectie rond de muziek van de Prix de Rome met zelden uitgevoerde of onbekende werken van Claude Debussy, Camille Saint-Saëns, Gustave Charpentier, Max d’Ollone en Paul Dukas, alsook opera’s van Victorin Joncières en Félicien David (ECHO Klassik 2016).

Hervé Niquet, Chief Conductor of the Vlaams Radio Koor (Flemish Radio Choir) as of 2011, is a passionate musician like most of the composers of Baroque music whose works he enjoys. He studied not only harpsichord, piano and organ, but also the lyric arts and conducting. He considers the musical profession from a researcher’s perspective, and thus gives priority to primary sources in order to move beyond established conventions and customs.

The experience he garnered from working with several major Baroque ensembles laid the basis for his special connection with the French ‘Grand Motet’ of the 17th and 18th centuries. His great desire to bring new life to this unknown repertoire resulted in 1987 in the establishment of Le Concert Spirituel. Over twenty years, this ensemble has become the reference point for Baroque music.

In the same spirit, and starting from the principle that over the centuries there has been only one ‘French music’, Hervé Niquet conducts various eminent orchestras, exploring the 19th and early 20th century music. Pioneering the way for the rediscovery of this repertoire, he participated in the foundation of the Palazzetto Bru Zane – Centre de musique romantique française in Venice 2009. This led, among other things, to a prestigious project in collaboration with the Brussels Philharmonic and with the Vlaams Radio Koor: a CD collection with music from the Prix de Rome by Claude Debussy, Camille Saint-Saëns, Gustave Charpentier, Max d’Ollone and Paul Dukas, as well as opera rarities by Victorin Joncières and Félicien David (ECHO Klassik Award 2016).

Hervé Niquet draagt opera een warm hart toe, en dirigeert regelmatig producties met Le Concert Spirituel of als gast-dirigent. Hij werkte samen met vele regisseurs, onder meer Mariame Clément, Georges Lavaudant, Gilles en Corinne Benizio (alias Shirley & Dino), Joachim Schlömer, Christian Schiaretti (Rameau’s Castor et Pollux in het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs), Christoph Marthaler en Romeo Castelucci (Gluck’s Orfeo ed Euridice in de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel). Daarnaast wijdt Hervé Niquet zich ook aan pedagogische projecten met jonge muzikanten (Académie d’Ambronay, Jeune Orchestre de l'Abbaye aux Dames, Schola Cantorum, CNSMD de Lyon, McGill University in Montreal) en geeft hij regelmatig masterclasses.

Hervé Niquet is Chevalier de l’Ordre National du Mérite en Officier des Arts et Lettres.

Passionate about opera, Hervé Niquet frequently conducts staged productions, either with Le Concert Spirituel or as a guest-conductor. He has worked with stage directors of most diverse styles such as Mariame Clément, Georges Lavaudant, Gilles and Corinne Benizio (alias Shirley and Dino), Joachim Schlömer, Christian Schiaretti (Rameau’s Castor et Pollux at the Théâtre des Champs-Elysées in Paris), Christoph Marthaler and Romeo Castelucci (Gluck’s Orfeo ed Euridice at the Théâtre royal de La Monnaie in Brussels).

Furthermore his personal commitment concerning next generation educative initiatives in music (Académie d’Ambronay, Jeune Orchestre de l'Abbaye aux Dames, Schola Cantorum, CNSMD de Lyon, McGill University in Montreal) as well as masterclasses and lectures are of greatest importance for him. It is an essential part of his professional engagement to spread and to forward the results of his research and interpretation, the most updated discoveries of musicology and both reality and demands of a musician’s life.

Hervé Niquet has been made Chevalier of the Ordre national du Mérite and an Officer of the Ordre des Arts et des Lettres.