Een ongewone opdracht
Ook vernieuwend is Robert Groslot’s Concerto for E-Bass and Orchestra uit 2019. Een groot deel van het orkestrepertoire van de Belgische componist, dirigent en pianist bestaan uit concerti: tussen 2009 en 2013 schreef Groslot er zestien voor uiteenlopende solistische instrumenten, maar basgitaar zat daar nog niet bij. Groslot was dus aangenaam verrast toen hij deze opdracht kreeg van bassist Thomas Fiorini en Brussels Philharmonic: “Het lijkt misschien vreemd om een concerto voor basgitaar te schrijven - het is immers niet meteen een typisch ‘klassiek’ instrument - en toch: toen Thomas Fiorini me in 2019 de opdracht gaf, heb ik geen moment getwijfeld aan de talloze mogelijkheden die deze uitdaging me bood. Mijn inspiratie voor dit concerto ontstond bij een zeer melodisch canzone, dat later het tweede deel werd. Het was vanzelfsprekend voor mij dat ik mijn normale compositiemethodes niet zou aanpassen. Mijn vertrouwde structuur zoals een agitato in het eerste deel, een cadenza en een poëtisch intermezzo voor het vierde en laatste deel, bewijzen dat de basgitaar zonder twijfel een volwaardig klassiek instrument kan worden.”