Thomas Fiorini, bassist bij Brussels Philharmonic, maakt zijn droom waar: een concerto voor basgitaar laten componeren, uitvoeren en opnemen!

Dit Concerto voor E-basgitaar en Orkest kostte Thomas Fiorini twee jaar voorbereiding om de partituur onder de knie te krijgen. Componist Robert Groslot, gewend aan het schrijven van klassieke partituren, moest zijn comfortzone verlaten om dit te componeren.

Volg Thomas in de docu-reeks Mission: Bass en ontdek hoe het idee ontstond, welke uitdagingen er bij het componeren kwamen kijken, en hoe uiteindelijk de basgitaar in al zijn facetten kan schitteren: want de frisse compositie van Robert Groslot verlegt niet alleen de technische grenzen van het instrument, maar toont ook de unieke sound en energie die uit het samenspel met orkest ontstaat.

> beluister hier enkele tracks van het album

Een uitdagend idee

“Het idee voor dit project is ontstaan in 2019," zegt Gunther Broucke van Brussels Philharmonic. "Toen vroeg ik onze muzikanten om met zotte ideeën op de proppen te komen, om het orkest verder uit te dagen. Onze contrabassist Thomas Fiorini kwam al snel met het voorstel om een concerto voor elektrische basgitaar te laten componeren, want dat was nog nooit gebeurd in ons land. Ik was meteen verkocht.”

Samen met componist Robert Groslot wil Thomas de weg effenen om de basgitaar een welverdiende plek te geven binnen de hedendaagse klassieke muziek. Sinds zijn uitvinding 80 jaar geleden heeft het instrument immers een vaste en essentiële plaats verworven in zowat elk genre - met als laatste onontgonnen terrein de symfonisch muziek.

“Ik heb jarenlang moeten oefenen, noot per noot. Het is iets helemaal nieuws en het was wat boven mijn niveau.”
- thomas fiorini

The Final Frontier

Ontdek in de eerste aflevering van de webserie Mission: BASS alles over het creatieproces van het Concerto voor E-basgitaar en Orkest, van idee tot partituur en release.

> bekijk aflevering 1: The Final Frontier

The Edge of Possibility

In deze tweede aflevering kom je alles te weten over het technische proces: waarom de delicate keuzes van de juiste noten en klanken nodig zijn om de basgitaar net die centrale plaats te geven in het symfonisch orkest.

> bekijk aflevering 2: The Edge of Possibility

“De basgitaar heeft nu de laatste grens overschreden, maar ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn binnen de klassieke muziek.”
- thomas fiorini

The Right Track

De derde aflevering toont hoe de verschillende puzzelstukjes van de compositie harmonisch in elkaar worden gestoken.

> bekijk aflevering 3: The Right Track

The Circle is Complete

Het partituur heeft zijn finale vorm gekregen, na jaren oefenen heeft Thomas de muziek helemaal in de vingers. Bekijk in de laatste aflevering het grote moment: de wereldpremière van het Concerto voor E-basgitaar en Orkest in Flagey. Snuif de sfeer van de avond mee op en geniet van enkele concertfragmenten.

> bekijk aflevering 4: The Circle Is Complete

Bassed in Belgium

Vlaanderen's grootste bassist Wouter Berlaen strikt Thomas Fiorini als gastspreker voor zijn podcastreeks Bassed in Belgium.

Vergezeld van een krachtig glas rood uit de Haut Médoc spreken bassisten Thomas en Wouter over het grensverleggende Concerto voor E-basgitaar en Orkest en hun liefde voor de basgitaar. Deze 30ste aflevering van 'Bassed in Belgium' goes classic, en scoorde de 3de plaats in de podcastcharts in de week van release.

> luister naar de podcast