Brussels Philharmonic | Choral Fantasy Meets Cinema

Choral Fantasy Meets Cinema

De sound van een koor inspireerde talloze epische filmscènes - denk aan de iconische muziek van Ennio Morricone, de spirituele mystiek van Philip Glass of de rauwe vocale kracht van Jerry Goldsmith.
Ontdek het met deze filmselectie van Robin Broos.

The Good, The Bad and The Ugly (1966)

regie: Sergio Leone

The Ecstasy of Gold is geschreven door de Italiaanse componist Ennio Morricone, een werk dat zijn genie feilloos vertegenwoordigt. Gecomponeerd voor de film The Good, The Bad and The Ugly en ingezongen door een sopraan, groeide het muzikale westernthema uit tot een van de meest iconische muzikale meesterwerken uit de filmgeschiedenis. Fun fact: de Amerikaanse metalband Metallica gebruikte het als intro-nummer tijdens hun concerten.

kijk op Prime Video

The Omen (1976)

regie: Richard Donner

De legendarische Hollywoodcomponist Jerry Goldsmith schreef een onvergetelijk stuk koormuziek voor de horrorklassieker The Omen. Het stuk heeft duidelijk naast Carl Offs Carmina Burana gelegen, en geeft de kijker een inkijk in de duistere oorsprong van het personage Damien. Het gaat dan ook over de eeuwige strijd van goed versus kwaad. God versus de duivel. En dat zit allemaal vervat in deze gothic partituur: ‘Ave Satani’.

kijk op Disney+

Koyaanisqatsi (1982)

regie: Godfrey Reggio

De hypnotiserende score van Philip Glass voor Koyaanisqatsi opent met aanhoudende koperklanken die langzaamaan opbouwen tot het hoogtepunt: een synthesizer die de iconische ostinato-baslijn inzet. Diezelfde repetitiviteit keert terug in het koorstuk Vessels dat Glass opnam met het vocale sextet The Western Wind. Het resultaat is een van de meest aangrijpende koorwerken ooit opgenomen.

kijk op Google Play
kijk op Apple TV

The Lion King (1994)

regie: Rob Minkoff, Roger Allers

Voor The Lion King krijgen Elton John en Tim Rice de opdracht om onvergetelijke liedjes te schrijven, maar de film heeft ook een traditionele score nodig. Daarvoor wordt beroep gedaan op de opkomende Duitse componist Hans Zimmer. Die neemt de opdracht aan om in de eerste plaats op te scheppen bij zijn zesjarige dochter. Bij het begin van de productie was de richting van de film nog niet duidelijk, maar Zimmer neemt alvast zijn Zuid-Afrikaanse vriend Lebo M onder de arm voor de couleur locale. Het resultaat is stevige koormuziek met een vleugje Afrika.

kijk op Disney+

Saving Private Ryan (1998)

regie: Steven Spielberg

Saving Private Ryan luidde een nieuw tijdperk in voor oorlogscinema. De film toonde de brute realiteit van de Tweede Wereldoorlog, maar natuurlijk ook de heldhaftigheid van de soldaten - mede dankzij de keuze om slechts amper een score te gebruiken in de film. Toch leverde componist John Williams een sluitstuk af dat de toon zet voor het hele epos: Hymn to the Fallen roept een gevoel van hoop en kracht op, te midden van overheersend eerbied.

kijk op Prime Video

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

regie: Peter Jackson

Componist Howard Shore kiest in zijn opdracht voor The Lord of the Rings-trilogie voor het trucje van het leidmotief. Hij schrijft een muzikaal thema voor de voornaamste personages of situaties, en schrijft zich zo in de traditie van het 19de-eeuws opera-idioom. Het is een geheugensteuntje om de veelheid aan personages ook muzikaal van elkaar te onderscheiden. Voor amper drie films waren dat meer dan 100 leidmotieven, met vaak prachtige stukken voor koor.

kijk op Prime Video