Brussels Philharmonic | literatuur voor Mélisande

literatuur voor Mélisande

een boekenlijst samengesteld door Muntpunt

Tragische liefde... Het is een verhaal dat al eeuwenlang harten beroert. Ook het hart van Arnold Schönberg, die Maeterlincks symbolistische meesterwerk Pelléas et Mélisande tot klinken brengt in een meeslepend symfonisch gedicht:

“Het is nauwkeurig geïnspireerd op het prachtige drama van Maurice Maeterlinck. Ik heb geprobeerd om elk detail weer te geven. En misschien heb ik, zoals wel vaker gebeurt in muziek, de liefdesscènes iets meer ruimte gegeven."

Muntpunt snuisterde door de archieven, op zoek naar de klassiekers over tragische liefde, Maeterlinck en symbolisme. Ontdek hun selectie hieronder.

live in de concertzaal

Beleef Pelléas et Mélisande live in de concertzaal op 23 maart in Flagey.

[ontdek ook: Close Encounters]
[ontdek ook: Symfomania! XL]

Verzamelde gedichten
Maurice Maeterlinck

Maurice Maeterlinck begon zijn parcours als dichter, een succes van meet af aan. Zijn verzamelde gedichten, vertaald naar het Nederlands, tonen zijn meesterschap als dichter in de wereld van het symbolisme.

Othello
William Shakespeare

Othello wordt ook wel de 'tragedie van de jaloersheid' genoemd: met een verboden liefde en een vlucht in de dood, is het een van de meest prangende drama's van Shakespeare.

Romeo en Julia
Peter Schoenaerts

Romeo en Julia is hét toonbeeld van verboden liefdes. Maar deze versie is net iets anders: niet de oude taal van Shakespeare vertelt de tragedie, maar wel een vlot leesbaar Nederlands. Tenslotte nodigt het boek uit om helemaal in het verhaal te duiken, met opdrachten, suggesties en didactische tips.

The Story of layla and Majnum
Nizami

In dit boek ontluikt een zevende-eeuws verhaal over verboden liefde: Qais en Layla zijn gek op elkaar maar mogen niet huwen. Qais, zwervend door de woestijn, is op van verdriet en verliest zichzelf. Vanaf dan wordt hij Majnum genoemd, wat gek betekent in het Perzisch.

Alles over de liefde
Lisa Appignanesi

Liefde... Het verrijkt het hart, beroert de ziel, maar het is ook onbeheersbaar en gekmakend. Alles over de liefde onderzoekt hoe liefde verandert door de tijden heen, van de oudheid tot nu, in literatuur, de beeldende kunsten en de mythologie.

Het symbolisme in België
Michel Draguet

Het symbolisme is de laatste grote stroming van de 19de eeuw, het is een zoektocht naar een nieuwe taal. Draguet onderzoekt die zoektocht en de spannende relaties tussen de schilderkunst en literatuur.

PELLEAS MELISANDE c Marc Pennartz

Klarafestival: Another Mélisande · 23.03.2024 · Flagey

Een woud, een kasteel en een liefdesdriehoek tussen twee halfbroers en een ongrijpbaar meisje: welkom in het mistige universum van Pelléas et Mélisande. Arnold Schönberg verklankte Maeterlincks symbolistische meesterwerk tot een meeslepend symfonisch gedicht. Geen beter antwoord op het mysterieuze zwijgen van Mélisande dan het werk van de Kroatische componist Mirela Ivicevic: rebels, persoonlijk, geworteld in het nu. Brussels Philharmonic creëert haar nieuwe vioolco