Brussels Philharmonic | Interview met Ivicevic

Interview met Ivicevic

"Vrij, energiek, explosief - Mirela Ivicevic is een van de meest boeiende componisten van haar generatie." - Shilla Strelka

Markeer 23 maart alvast in de kalender, want Brussels Philharmonic brengt een verbluffende creatie van Mirela Ivičević naar het podium. Het werk van de Kroatische componist is rebels, persoonlijk en stevig geworteld in het nu.
Wil je meer weten over de persoon achter de muziek? Lees verder voor een interview met de componist.

--

Live in concert

beleef de nieuwe compositie van Mirela Ivičević live met Brussels Philharmonic tijdens het concert Another Mélisande in Flagey

[info & tickets]
[lees ook: Ecstatic Soundworlds by Ivičević]

[ontdek ook: Close Encounters]

[ontdek ook: Symfomania! XL]

Wie is Mirela Ivičević?

Ik ben geboren in Split, Kroatië, in een familie met verschillende etnische achtergronden. Het verbinden van mensen, culturen en uiteindelijk ook geluid heeft daarom altijd deel uitgemaakt van mijn leven.

Ik voel enorme vreugde wanneer ik schijnbare tegenstrijdigheden op een zinvolle manier kan samenbrengen. Dat hoor je ook terugkeren in de meeste van mijn composities, ongeacht het onderwerp. Ook probeer ik - wanneer mogelijk - steeds persoonlijke ervaringen in mijn werk te verweven, omdat dit voor mij de meest oprechte en effectieve manier is om te communiceren via kunst.

Met welke cuisine zou je jouw muziek vergelijken?

Waarschijnlijk een buffet. Zoals wanneer je naar een feestje gaat en er allerlei verschillende gerechten zijn, en uiteindelijk proef je vanalles dat je anders nooit zou eten. Een buffet wil ook zeggen dat je totaal verschillende smaken op je bord combineert, die eigenlijk niet bij elkaar passen volgens de culinaire regels. De combinatie is dan ook een beetje vreemd, maar toch verrassend lekker. Of ja… Niet altijd, maar wel vaker dan je zou denken.

En soms, wanneer je dan een gerecht neemt dat je wel kent, kan dat bijzonder tegenvallen omdat het in oma’s keuken lekkerder is. Langs de andere kant kan je ook iets ontdekken waarvan je niet eens dacht dat je het zou lusten en dan denk je 'wow'. Dat wil niet zeggen dat het vanaf dan elke dag op het menu moet staan, maar zo af en toe mag het wel op je bord verschijnen.

Zijn er grappige, gênante of bijzondere momenten in je carrière die je zijn bijgebleven?

Over het algemeen ben ik niet echt bang voor gênante momenten op het podium. Ik denk dat elke artiest in zekere zin wel een beetje een histrionisch persoon is: aandacht krijgen is oké, zelfs wanneer die negatief is. Ik herinner me dat ik naar Donaueschingen ging met leden van het Klangforum Wien, en die grapten over welke jonge componist van ons de grootste kans had om uitgejouwd te worden door het publiek. Want blijkbaar neemt het publiek daar geen blad voor de mond. Ik herinner me dat ik dacht: ‘ach ja, in dat geval… tenminste heb ik er niet meer dan een maand aan gewerkt'. Uiteindelijk was er geen gejoel in de zaal, het was zelfs een zeer succesvol concert. Toen heb ik ook Ilan (Volkov) voor het eerst ontmoet. Hij dirigeerde het concert.

Ik raak altijd erg ontroerd als ik tranen zie in het publiek. Niet dat ik componeer om mensen te laten huilen, maar soms gebeurt het gewoon, en het is prachtig om te zien hoe muziek ons mensen in een staat van gelukzaligheid kan brengen. Het laat ons meer voelen, voor onszelf en voor anderen. Het is een van de redenen waarom ik muziek maak.

Wat zijn je favoriete orkestwerken?

Ik heb een resem aan favoriete werken variërend van Bach tot Lachenmann. De stijl of periode maakt me niet uit, ik wil de meedogenloze authenticiteit in het stuk horen. Wie dat bereikt, heeft mijn aandacht. Zo heeft Lachenmann me volledig in de ban. Zijn muziek is met geen andere muziek vergelijkbaar.

Maar evenzeer luister ik naar werk van bijvoorbeeld Georg Friedrich Haas. In zijn muziek hoor je duidelijk de historische referenties en voorkeuren, maar zijn composities zijn desalniettemin volledig en onvervalst 'Haas'. Ik hou ook van de gewaagde, energieke klank van Beat Furrers composities. En tenslotte kan ook Ligeti's Atmospheres verschijnen in mijn playlist.

Een running joke onder orkestleden is dat musici op hun instrument lijken. Welk instrument zou jij zijn?

Componisten zijn saxofoons, zonder twijfel. Of elektrische gitaren. Of welk instrument dan ook dat niet thuishoort in de alledaagse orkestbezetting, want het geluid van een orkest is beduidend anders wanneer wij aanwezig zijn: de musici spelen meer attent en bewust wanneer wij in beeld zijn.

Ik ben er zeker van dat mijn moeder zou zeggen dat ik een piccolo ben: klein, maar de luidste van de hele hoop.

Als je de kans zou hebben om samen te werken met een artiest buiten het klassieke domein, wie zou dat dan zijn?

Ik hou van cinematografische kunst, dus waarschijnlijk zou ik filmmuziek maken. Zoals vele andere componisten heb ik een hele lijst van regisseurs die ik bewonder om verschillende redenen.

Op een gegeven moment zou ik graag deel willen uitmaken van een muziektherapie-project met kinderen die oorlog hebben meegemaakt, zoals Nigel Osborne en Brian Eno deden in Bosnië en Herzegovina. Ik heb immense bewondering voor muzikanten die in staat zijn om dit soort helende werk te doen.

PELLEAS MELISANDE c Marc Pennartz

Klarafestival: Another Mélisande · 23.03.2024 · Flagey

Een woud, een kasteel en een liefdesdriehoek tussen twee halfbroers en een ongrijpbaar meisje: welkom in het mistige universum van Pelléas et Mélisande. Arnold Schönberg verklankte Maeterlincks symbolistische meesterwerk tot een meeslepend symfonisch gedicht. Geen beter antwoord op het mysterieuze zwijgen van Mélisande dan het werk van de Kroatische componist Mirela Ivicevic: rebels, persoonlijk, geworteld in het nu. Brussels Philharmonic creëert haar nieuwe vioolco

Mirela Ivicevic wpv 770x434 center center

Curated by... Mirela Ivicevic

we vroegen componist Mirela Ivičević welke muziek haar na aan het hart ligt. Het resultaat? Een persoonlijke playlist met ballades die herinneren aan haar jeugd

2023 Brussels Philharmonic Kazushi Ono c Lars Bauwens Fuji Superia400 Canon EF 1

Close Encounters: Open Repetitie · 21.03.2024 · Flagey

Volg de repetitie vanop een wel erg speciale plek: de stalles op het podium van Studio 4. Praat na met iemand van op of achter het podium: de dirigent of de solist, een van onze musici, of iemand van het productieteam. Wat er wordt gerepeteerd, hoe het zal verlopen, met wie je nadien een praatje maakt: dat kunnen we je nu nog niet zeggen - het repetitieproces laat zich niet voorspellen. Maar dat je in het hart van onze symfonische wereld komt, dat staat vast!