Jazzpianist Wajdi Riahi hertekent het geluid van zijn Trio in een uitzonderlijke line-up: met Jean-Paul Estiévenart op trompet en een cellokwartet van Brussels Philharmonic. Jazz, klassieke klankkleur en Noord-Afrikaanse tradities schuiven hier niet netjes in aparte vakjes, maar zoeken el ...
[lees meer]
Jazzpianist Wajdi Riahi hertekent het geluid van zijn Trio in een uitzonderlijke line-up: met Jean-Paul Estiévenart op trompet en een cellokwartet van Brussels Philharmonic. Jazz, klassieke klankkleur en Noord-Afrikaanse tradities schuiven hier niet netjes in aparte vakjes, maar zoeken elkaar op in één gezamenlijke puls.
-----
Zijn nieuwe suite vertrekt vanuit de Tunesische stambeli-traditie. Die ritmische, spirituele muziek vormt de onderstroom van een concert dat zonder pauzes doorloopt: één lange, doorlopende beweging waarin thema’s opduiken, verschuiven en weer verdwijnen. Soms treden trompet en trio scherp naar voren, dan nemen de cello’s het over met warme, gelaagde bogen. Op andere momenten vloeit alles samen tot één ademend klanklichaam.
Twee oudere stukken keren terug in een nieuw arrangement en verbinden zo verleden en heden binnen dezelfde stroom. Die blik op vroeger krijgt extra diepte doordat elke musicus zijn eigen muzikale taal meebrengt: jazz en improvisatie, klassieke klankcultuur en Noord-Afrikaanse roots. In die ontmoeting ontstaat een dynamisch geheel dat het vertrouwde trio-geluid verrijkt met contrasten, diepgang en nieuwe texturen — een levend project dat blijft groeien.