Scriabin: Le Poème du feu
Lees de programmatoelichting bij het concert Scriabin: Le Poème du feu. ----- Muziek, mystiek en kleur smelten samen tot een kolkende vloedgolf van zintuiglijke extase.
Alexander Scriabin was een excentrieke componist die zichzelf als verlosser zag: zijn Kunst zou een nieuwe, betere wereld creëren. Het zintuiglijke stond centraal: alleen het bewust beleven van zo veel mogelijk impulsen kon de mens tot extase brengen. Met elke symfonie ging hij een stap verder, waardoor Le Poème du feu als vijfde een overdonderend eclectisch visioen werd, waarin muziek, mystiek en kleur als een kolkende vloedgolf samenkomen in een ritueel van klank.
Le Poème du feu is geschreven voor groot orkest, vrouwenkoor, piano en – multimedia avant la lettre – een kleurorgel. Scriabin zag zijn idee nooit gerealiseerd, maar liet veel ruimte om zijn visie, waarin muziek en kleur als één expressieve taal klinken, uit te voeren. Brussels Philharmonic vroeg kunstenares Nazanin Fakoor om haar eigen visuele vertaling te creëren: niet alleen van Le Poème du feu, maar ook van het kleurrijke La Mer van Debussy.
-----
Nazanin Fakoor is een Iraans-Duitse multidisciplinaire kunstenaar en regisseur, gevestigd in Brussel. Haar installaties en performances creëren werelden waarin de toeschouwer niet alleen binnenstapt, maar ook invloed kan uitoefenen. In haar werk verkent ze utopische mogelijkheden op het snijvlak van herkenning en vervreemding, esthetiek en maatschappelijke thema’s, realiteit en verbeelding. Met een geraffineerd samenspel van video, performance, installatie, licht, geluid, beweging en muziek schept ze zintuiglijke totaalervaringen.
Alexander Scriabin was een excentrieke componist die zichzelf als verlosser zag: zijn Kunst zou een nieuwe, betere wereld creëren. Het zintuiglijke stond centraal, alleen het bewust beleven van zo veel mogelijk impulsen kon de mens tot extase brengen. Met elke symfonie ging hij een stap verder, waardoor Le Poème du feu als vijfde een overdonderend eclectisch visioen werd, waarin muziek, mystiek en kleur als een kolkende vloedgolf samenkomen in een ritueel van klank.
Ontdek meer
Voor het concert Le Poème du feu transformeert Nazanin Fakoor haar installatie Rainbow tot een lichtsculptuur die boven het orkest zweeft. Langzaam draaiende spiegelpanelen vangen het licht op en sturen het de zaal in. Geprojecteerde beelden breken op de spiegels uiteen en verschijnen als losse fragmenten door de ruimte. Samen vormen ze een caleidoscoop van licht, kleur en beweging, in dialoog met de muziek van Scriabin en Debussy.
-----
"Licht vormt de kern van mijn werk. Ik onderzoek voortdurend reflectie en refractie, en probeer vorm te geven aan iets wat zich door zijn aard niet laat vastgrijpen. Een vlam, een kleurengloed, een regenboog: ze bestaan alleen maar dankzij het samenspel van licht, ruimte en waarneming. We kunnen ze niet vasthouden, we kunnen louter getuige zijn van hun transformaties.
Bij Debussy’s La Mer ontstaat een beweeglijke wereld van water: een ruimte van vloeibaarheid en reflectie, opgebouwd met wit licht. Dat witte licht is tegelijk een voorbode op de felle kleuren tijdens de muziek van Scriabin. Voor mij is Le Poème du Feu een meditatie over transformatie. Klank ontsteekt kleur, en kleur versplintert in talloze mogelijkheden. Net zoals het vuur in Scriabins partituur zich ontwikkelt van een vonk tot een stralende vlam, volgt de visuele installatie een continu proces van ontsteking en expansie. Met gelaagde projecties, reflecties en prismatische vormen groeit, vervaagt en hervormt de visuele wereld zich steeds opnieuw.
Geïnspireerd door Scriabins droom van een synesthetisch universum, wordt het publiek hier ondergedompeld in een immersieve ruimte van pulserend licht. Het ‘kleurorgel’ van Scriabin wordt hier een hedendaagse multimediale ervaring."
Nazanin Fakoor
Met Beyond The Score kijkt Brussels Philharmonic verder dan de partituur, en zoekt uit wat symfonische muziek losmaakt bij andere stemmen in onze samenleving. Muziek raakt ons allemaal, en vertelt altijd een verhaal. Maar hoe klinkt dat verhaal door de ogen van een dichteres? Of door het werk van een Brusselse kunstenares? Hoe schrijven zij nieuwe lagen over de muziek van Ravel, Scriabin of Stravinsky – en verandert dat ook jouw blik?
Beyond The Score is experiment, ontmoeting en kruisbestuiving met het brede kunstenveld. Meer stemmen, meer prikkels. En vooral: muziek. Méér dan muziek.
Beyond the Score: seizoen 25-26Lees de programmatoelichting bij het concert Scriabin: Le Poème du feu. ----- Muziek, mystiek en kleur smelten samen tot een kolkende vloedgolf van zintuiglijke extase.
Nuno Cernadas, pianist en doctorandus aan het Koninklijk Conservatorium Brussel beschrijft het mysticisme in Scriabins oeuvre.
concertmeester Otto Derolez over het lijflied van Brussels Philharmonic: La Mer van Claude Debussy