- Ilan Volkov dirigent
- Angélica Castelló electronics
- Alex Fostier klankregie
Electronics in de concertzaal? Dat is als een vleugje magie binnenbrengen: een onzichtbaar mechanisch element dat de levende symfonische klank opent, verrijkt of net uitdaagt. Ilan Volkov koos vier componisten die elk op hun eigen manier deze twee klankwerelden laten blenden – o ...
[lees meer]
Electronics in de concertzaal? Dat is als een vleugje magie binnenbrengen: een onzichtbaar mechanisch element dat de levende symfonische klank opent, verrijkt of net uitdaagt. Ilan Volkov koos vier componisten die elk op hun eigen manier deze twee klankwerelden laten blenden – of net clashen.
-----
Het magisch realisme van Julio Cortázars verhaal The Star Washers (Los limpiadores de estrellas) nam Angélica Castelló’s verbeelding op sleeptouw.
"Cortázar heeft een verfijnd gevoel voor humor en het talent om van iets volkomen banaals – een doos vol metalen sluitringen in de vorm van sterren – een sterk poëtische sfeer te scheppen. Een sfeer waarin alles moeiteloos naast elkaar kan bestaan: het alledaagse, de vrolijkheid en de humor, magische metaforen en zelfs een vleugje politiek." – Angélica Castelló
Even surrealistisch is het ‘symfonisch gedicht’ A Magic Dwells van Priscilla McLean. Orkest en tape bouwen samen een dichte klankmassa op, waaruit telkens weer nieuwe magische geluiden worden geboren. De pionier uit de vroege jaren ‘60, François-Bernard Mâche, onderzoekt het evenwicht – of synergie – tussen natuur, technologie en muziek.
Oude technologie (een wax cylinder opname uit 1907) en nieuwe technologie (een smartphone-opname): dat is wat William Dougherty bij elkaar brengt om te onderzoeken hoe nostalgie de dromen van een imaginair thuisland voedt.
"Dit werk verkent de dromen van denkbeeldige thuislanden, geweven uit opgenomen geluiden." – William Dougherty