Brussels Philharmonic | Barely Minimal

Barely Minimal

PROGRAMMATOELICHTING

geschreven door MAARTEN BEIRENS

Barbara Monk Feldman Northern Shore (2018)
Sarah Davachi
Oscen (2019)
Morton Feldman
Voices and Instruments I (1972)
Julius Eastman
The Holy Presence of Joan D'Arc (1981)

-----

04.10.2025 FLAGEY BRUSSEL

Muziek vol eenvoud, gestript tot de essentie, op de snijlijn waar klank leegte wordt en omgekeerd: in een wereld vol prikkels laat minimal music ruimte voor stilte – en net dat blijkt verrassend krachtig.
Ilan Volkov rekt met dit programma de grenzen op van het concept minimal: wat wordt ervaren als minimal, en wat – als we de term op zijn kop zetten – kan ook minimal zijn? Een experimentele avond waarin de muziek tot de essentie herleid wordt, met electronics en de stem als katalysator.
Morton Feldman
"The space between the cracks"

Morton Feldman (1926-1987) had al een flinke reputatie gevestigd als één van de leden van de hechte Newyokse groep rond John Cage wanneer hij in 1972 compositiedocent wordt in Buffalo, helemaal in het noorden van de staat New York. De volgende jaren zou het stadje vlakbij de Niagarra-watervallen onder zijn impuls uitgroeien tot een 'place to be' voor compositiestudenten en andere voorvechters van nieuwe muziek, met het Center for the Creative and Performing Arts en een festival voor nieuwe muziek (June in Buffalo). Voor Feldman viel die stap min of meer samen met een evolutie in zijn muziek. Waar hij tot dan al een voorkeur voor zachtere en subtielere klanken had dan zijn Newyorkse medestanders, werd die tendens naar verinnerlijking, herhaling en balanceren op de rand van stilte nog veel sterker, met werken als de Viola in my Life-cyclus of Rothko Chapel als bekende voorbeelden. Het zijn delicate klanken en patronen die Feldman door ze net-niet-perfect te herhalen, of ze gewoon plots te vervangen door andere patronen kneedt tot een statische, schemerende muzikale textuur.

Ogenschijnlijk gebeurt er weinig in deze muziek, tenzij de luisteraar zich openstelt voor de uitnodigende sonoriteiten van Feldman en ontdekt dat in de subtiel variërende patronen er een fenomenale variatie aan sonore kleuren verscholen ligt. Hij kiest om in plaats van ontwikkeling en opbouw in het muzikale materiaal de tijd als het ware stil te laten staan en relatief lang rond gelijkaardige elementen (een interval, een harmonische combinatie, een figuur van enkele noten) te blijven cirkelen. In een periode waarin de avant-garde in de ban was van strenge regels en systemen om muzikaal materiaal uit te werken, componeerde Feldman opvallend intuïtief. Meer dan de logica van een abstracte constructie gaat het bij hem om de sensuele ervaring van de muziek. De exacte combinaties van stemmen en instrumenten worden zo even belangrijk als de noten die ze spelen.

In Voices and Instruments 1 (1972) merk je dat aan de heel aparte keuze van instrumenten (2 fluiten, en telkens één althobo, klarinet, fagot, hoorn, pauken, piano en contrabass) die afwisselen met de homogene sound van het ijle, tekstloze koor. Het is zachte muziek die vooral in breed ademende akkoorden en losse noten is opgebouwd. Melodie in traditionele zin is er nauwelijks, maar iedere nieuwe harmonie is een even zacht als intens sensueel element.

Feldmans leerling Nils Vigeland beschrijft hoe hij op een dag aan Feldman verbaasd vroeg hoe die 20 minuten lang combinaties van dezelfde drie chromatische tonen kon blijven maken (“Wat met de negen andere tonen?!”) waarop Feldman antwoordde: “I’m looking for the space between the cracks.” Die focus op subtiele kwaliteiten van klanken en niet op ontwikkeling werd in die periode niet enkel opgepikt door Feldmans eigen studenten, maar resoneerde in een algemene culturele beweging waarbij herhaling, stasis en bezwerende muzikale formules aan belang wonnen, met het Amerikaanse minimalisme op kop.

Barbara Monk Feldman

De Canadese Barbara Monk Feldman (°1953) ging in 1985 in Buffalo bij Feldman studeren en zou uiteindelijk twee jaar nadien met haar compositiedocent trouwen – enkele maanden voor Feldmans overlijden. Dat haar muziek iets van die feeling voor sensualiteit deelt met haar leraar-echtgenoot valt dan ook niet te verwonderen. The Northern Shore begon ze als een werk dat voor twee mogelijke bezettingen was geconcipieerd: een trio voor viool, piano en percussie, of als een orkestwerk, waarbij het orkest de plaats inneemt van de vioolpartij. Het bleek niet evident om dezelfde balans van energie tussen de piano en percussie aan de ene kant en een viool, dan wel een orkest aan de andere kant te behouden. Uiteindelijk besloot ze het stuk te herwerken waardoor de huidige versie (2018) meer een concerto-achtige taakverdeling tussen het kamerorkest en de twee solisten, maar de breekbare, statische kwaliteit van de muziek blijft heel herkenbaar.

Sarah Davachi

Dezelfde focus op details, kleur en de rijke variatie die opduikt uit de combinatie vaan aangehouden of herhaalde elementen vinden we ook in Oscen (2019) van Sarah Davachi (°1987). Wél beïnvloed door het minimalisme, zoekt ook zij een sensuele luisterervaring op, maar vindt zij dat meer in de psycho-akoestische effecten die ontstaan waanneer je noten in heel specifieke aangepaste intervallen combineert. Aan het begin van Oscen zijn er nog herhaalde motieven te herkennen meer geleidelijk aan nemen lang aangehouden tonen de overhand die in combinatie met de elektronische tape een ambient-achtige kwaliteit oproepen.

“Dear Joan, when meditating on your name I am given strength and dedication… I shall emancipate myself from the bind of the past and the present; I shall emancipate myself from myself.”
– Julius Eastman

Julius Eastman

Van alle componisten die tijdens Feldmans periode in Buffalo opdaagden, was Julius Eastman (1940-1990) één van de opvallendste. Hij stond bekend als virtuoze zanger (hij maakte furore met de opname van Peter Maxwell Davies’ Eight Songs for a Mad King en zong in het ensemble van Meredith Monk – je hoort zijn stem nog op haar Dolmen Music) en zette als componist op een heel frisse manier de inspiraties uit minimal music naar zijn hand. Op meerdere vlakken een outsider als zwarte homoseksuele man, leidde hij een wat flamboyant leven dat in de loop van de jaren ’80 in een neerwaartse spiraal van drank en drugs belandde, uit zijn huis werd gezet, een tijd als dakloze in Tompkins Square Park overleefde en uiteindelijk quasi anoniem stierf in een ziekenhuis in Buffalo. In zijn werk schrikt hij er niet voor terug om de opzwepende kracht van zijn repetitieve stijl in te zetten voor krachtige –en soms provocerende – statements. Tegelijk vind je bij hem veel verwijzingen terug naar spiritualiteit en religieuze symboliek. The Holy Presence of Joan d’Arc (1981) voor tien cello’s wordt van begin tot eind gedreven door een niet aflatende puls en je de motieven hebben vaak een riff–achtige intensiteit die dichter bij rock dan bij de etherische kwaliteit van Feldman aanleunt. De religieuze verwijzing van de titel geeft het idee dat Eastman hier op zoek is naar een soort van transcendentie, maar dan wel één die voortkomt uit opzwepende extase.

LAB stretch orange web

SOUNDLAB #1

noise and toys part 1: ontdek onze interactieve installaties voor nieuwsgierige oren tijdens het concert Barely Minimal

LAB stretch frame web

LAB-SERIES

Met de LAB-SERIES brengt Brussels Philharmonic muzikaal experiment, interactie en totaalbeleving samen: verwacht je aan eclectische concertavonden met bijzondere programma’s, pre & post concert talks, interactieve installaties en listening sessions.

270234250 341093058017290 2990693525898060088 n

Score Safari: Ictus

muzikale pop-up met live electronics: Ictus met Parallels van Tristan Perich vóór het concert Barely Minimal

81kl I Aaym EL SL1500

PRESS PLAY: cinelab

Terwijl we in de LAB-concerten muzikale grenzen verleggen, doen deze films dat in beeld en verhaal – van Lynch tot Tarkovsky.

Expo58 building Philips 2048x1826

Rave Little Belgium · From Expo 58’ to Techno: a Belgian history of early electronic music · 04.10.2025 · Flagey

PART #01 From Expo 58’ to Techno: a Belgian history of early electronic music

Rave Little Belgium is een boek-in-wording én een website die de geschiedenis van elektronische muziek in België in kaart brengt. In het kader van de Brussels Philharmonic LAB-SERIES graaft oprichter en hoofdredacteur Koen Galle (muziekjournalist, dj, labelbaas, radiomaker, vinylverzamelaar en liefhebber van elektronische muziek) voor elk concert in een ander aspect van het rijke erfgoed van de Belgische elektronica, tijdens een lezing met actieve luistermomenten.

P0kmm30x

Monk Feldman vertelt

Barbara Monk Feldman: "voor mij zijn kleur en stilte de tools waarmee muziek kan ademen"